fbpx

על תביעות בגין מחלות מקצוע

מחלת מקצוע
עו”ד ארז כהן
14 ספטמבר 2021

מחלות מקצוע מוגדרות בחוק הביטוח לאומי תחת סעיף 85 נוסח משולב משנת 1995 (התשנ"ה). כאמור, מחלת מקצוע הגדרתה מחלה שנגרמת בשל עבודה וזה יכול לנבוע מכמה וכמה סיבות כמו חשיפה לחומר מסוכן, קרינה של שמש או אפילו הצטברות של תרחישים שבסופם תתקיים מחלת המקצוע והשלכותיה. 

נשמע לכם קצת מוכר? האם יש לכם חשד ולו הסביר ביותר כי אולי לקיתם במחלה שמקורה במשלח היד שלכם? במאמר שלפניכם יספק עורך דין תאונות עבודה, ההבדל בין מקצוע לעבודה לרבות על אודות אובדן כושר עבודה זמני. 

מה ההבדל בין מחלה שמקורה במקצוע לתאונת עבודה? 

בעוד האופי של תאונת העבודה הוא תרחיש חד פעמי, כשמחלה מגיעה היא תוצר של כמה וכמה תרחישים והיא מוגדרת ומוכרת על ידי ביטוח לאומי. בחלק זה חשוב לומר כי רק אם ידווח העובד על אודות מחלה שרשומה על פי התקנות ויוכיח כי אכן כך הדברים הם כך, או אז יהיה זכאי בהתאם לקצבה של הנכות מטעם גוף זה. 

הבדל נוסף בין תאונת עבודה למחלה מקצועית הוא עניין הגורם החיצוני שפוגע בגופו של העובד בעוד המחלה מתפתחת בהדרגה. 

היכן אפשר למצוא את רשימת המחלות? 

אם תשאלו כל עורך דין אובדן כושר עבודה על אודות מחלות הרשומות ומוכרות מטעם ביטוח לאומי הוא ישלח אתכם אל רשימה מחלות מקצוע כאשר הקטגוריות המוכרות ביותר קשורות בעור, שמיעה, בעיות שלד, נשימה וגם תחלואת הסרטן. 

גורמים כאלה ואחרים עלולים להישאר מוסווים אך בחלוף השנים והחשיפה לחומרים הרעילים ההשלכות עלולות להפוך מחלה שנבעה מכך- כאמור, מחלה מקצועית. 

מתי מחלה אינה נמצאת בתקנון הרשימה והיא כן נחשבת מחלת מקצוע? 

כמו בכל דבר גם במקרים מסוימים ייתכן שהמחלה לא תהיה ברשימת התקנון של ביטוח לאומי ודווקא משום כך הרחיב בית המשפט את ההגדרה של מחלת המקצוע במצבים שבהם אדם עשה תאונה וגורמיה היו שקטים ולא נראו לעין (לחץ דם, סוכרת, לב וכד') ואף הוסיף את תורת "המיקרו טראומה".

מונח המיקרו טראומה מתייחס לפגיעה מזערית, אחת כזו שאינה נראית לעין והיא למעשה פותחה באמצעות בית דין לענייני עבודה במטרה לספק לעובד שנפגע את כל זכויותיו בגין אי רישום של המחלה בתקנות. 

המחלה איננה כלולה בתקנון ואינה מזכה את האדם בקצבה אבל במקרה של המיקרו טראומה מאפשר העניין להתייחס גם לפגיעה קטנה ובגינה לגבש את הדברים לממדי המחלה שנוצרו. 

איך מוכיחים מצב של מיקרו -טראומה? 

מיקרו טראומה יתקיים כאשר יוכח קשר עובדתי, ישיר וסיבתי בין הפגיעות הקטנות שחווה העובד לבין מצב בריאותי שאותו הוא חווה בהווה. לאחר השלב הזה תתקבל חוות דעת רפואית והיא זו שתקשר בסופו של דבר את הפגיעות הקטנות למחלה. 

    לייעוץ ראשוני חייגו 052-5262626 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ ייעוץ בפייסבוק