fbpx

מדריך פגיעות בעבודה – תביעות נגד המעביד

תביעת נזיקין נגד המעביד
עו”ד ארז כהן
28 נובמבר 2021

אנו מבלים שעות רבות מזמננו במקום העבודה שלנו. למרות שלרוב אנחנו מרגישים בנוח בסביבה זו, ייתכן שיקרה אירוע בלתי צפוי שבו נינזק בזמן העבודה. התהליך לטיפול משפטי בעקבות פגיעה במקום העבודה נחלק לשני ערוצים – מול המוסד לביטוח לאומי והשני מול המעביד בתהליך של תביעה נזיקית בהליך משפטי אזרחי. 

 

בהמשך המאמר נסקור את תהליך התביעה של נפגע במקום העבודה מול המעביד. "תאונת עבודה" מוגדרת ככל תאונה שקורית תוך כדי ועקב נסיעתו או הליכתו של הנפגע לעבודה ממעונו או ממקום אחר שבו הוא לן; מן העבודה למעונו; וממקום עבודה אחד למשנהו.

 

חשוב לציין, שלמרות ההיקף הרחב שבו יכולה לחול "תאונת עבודה" הרי שלא כל תאונה שתיפול להגדרה תזכה בפיצויים מהמעביד, ויש לבחון כל מקרה ומקרה באופן עצמאי. 

תביעת נזיקין נגד המעביד שהזיק לעובד הנה תביעה שתיעשה תוך הישענות ברוב המקרים על פקודת הנזיקין [נוסח חדש]. בתביעה מסוג זה על העובד הנפגע להוכיח, כי המעביד התרשל כלפיו (העובד הנפגע) ולכן חב כלפיו בשל האחריות שלו.

אחריות המעסיק כלפי העובד

במסגרת מערכת היחסים בין עובד למעסיק נקבע בפסיקה, שלמעסיק חובת זהירות מושגית כלפי עובדו. במידה שחובת הזהירות המושגית (הכללית) מופרת, ואילו גם הופרה חובת הזהירות הקונקרטית – מכאן שהעובד יוכל לתבוע את מעסיקו ברשלנות. לפי סעיף 35 לפקודת הנזיקין.

בבסיס אחריותו של המעסיק, מוטל עליו הנטל לנקוט באמצעים סבירים על מנת להגן על עובדיו מפני סיכונים שעלולים להתרחש במקום העבודה או בתהליך העבודה, בין אם מדובר בסיכונים מיותרים ובין אם מדובר בסיכונים רגילים.

רשלנות המעסיק יכולה להתבטא בדרכים שונות: סביבת עבודה מסוכנת; ביצוע עבודה ללא אמצעי מיגון תקניים; הפרת תקנות בטיחות בעבודה; ביצוע עבודה באמצעות מכונות או מכשירים בלתי תקינים וללא מיגון; מפגעים במקום העבודה שגרמו לתאונה; אי מתן הדרכות לביצוע עבודה בטוחה ועוד.

בעיית ההתיישנות

תביעת עובד נגד מעסיק מתיישנת לאחר שבע שנים מיום היווצרות עילת התובענה. פקודת הנזיקין קובעת שאם עילת התובענה היא נזק שנגרם על ידי מעשה או מחדל, מירוץ ההתיישנות מתחיל ביום היווצרות הנזק. 

במקרים בהם הנזק התגלה לא בזמן אמת, אלא לאחר זמן מהיווצרות המעשה או המחדל, מירוץ ההתיישנות מתחיל ביום שבו נתגלה הנזק בפועל, אלא שבמקרה זה התובענה תתיישן אם לא הוגשה תוך עשר שנים מיום היווצרות הנזק. 

רק אם נגיש תביעה לבית משפט, יופסק מירוץ ההתיישנות. לכן, חשוב מאוד לפעול בהקדם למימוש הזכויות אל מול המעביד, לפני שהתביעה תתיישן. במקרים רבים העובד פונה לעורך דין בשלב מאוחר לאחר התאונה ונוצר קושי להוכיח שבמקרה הקונקרטי אכן הייתה רשלנות מצד המעסיק. 

 

 

 

 

    לייעוץ ראשוני חייגו 052-5262626 או השאירו פרטים

    בחר שעה לחזרה

    ייעוץ בוואטסאפ ייעוץ בפייסבוק